Friday, October 4, 2013

Ulbricht on ethnology assisting social historiography

In the introduction to Von Huren und Rabenmüttern. Weibliche Kriminalität in der Frühen Neuzeit, Böhlau 1995, editor Otto Ulbricht makes several good points about the interaction between structures and the individual, some of which appear to be drawn from ethnology.

On page 26 of the introduction, Ulbricht writes
Aber wenn auch einmal Strukturen übermächtig wurden, so wurden sie es selbst in dem Augenblick nicht in gleicher Weise für alle; .... [p.26]
But even when structures became overwhelmingly powerful, even in that moment they did not become so for everyone in the same way; .... [p.26] 
 This insight leads Ulbricht to point to a general way in which structures, conceptualized here as represented through statistics, and individuals need to be thought of as interacting.
Statt den einzelnen Menschen hinauszuaggregieren, statt ihn zu einer Puppe zu machen, die einzig und allen an Fäden hängt, die der anonyme "Spieler", die Struktur, in der Hand hat, scheint der Versuch sinnvoll, in geschlechtsspezifischer Perspektive festzustellen, welche subjektiven Motive im einzelnen Fall vorlagen, welche Bedeutungen die handelnden Subjekte mit ihren Taten verbanden, in welche Denk- und Gefühlssysteme diese Gedanken einzubetten sind, ob sich Identitäten herausarbeiten lassen, und welche sozialen Netzen die Personen selbst angehörten und wie die einzelnen Teile agierten und auf die Tat reagierten. [p.26]
Instead of aggregating away the individual human, instead of turning them into a puppet which exclusively hangs by the thread of that anonymous player, the structure, we think it sensible to attempt to determine, in a gender-specific fashion, which subjective motives were present in the particular case; which subjective motives were present in the case; which meanings the active subjects attributed to their deeds; which systems of thought and feeling embed these thoughts; what identities can be identified; and which social networks the people belonged to and how the individual parts acted and reacted to the deed. [p.26]
Ulbricht draws these conclusions from the literature cited in footnote 135, which is attached to the cited passage, mentioning specifically:

  • Hans Medick, "Missionare im Ruderboot" Ethnologische Erkenntnisweisen als Herausforderung an die Sozialgeschichte, in: Geschichte & Gesellschaft  10 (1984), 295-319.
  • Hans Medick, Entlegene Geschichte? Sozialgeschichte und Mikro-Historie im Blickfeld der Kulturanthropologie, in: Joachim Matthes (Hrsg), Zwischen den Kulturen, Göttingen (Schwartz) 1992, 167-178.
  • Giovanni Levi, On Microhistory, in: Peter Burke (ed), New Perspectives in Historical Writing, Cambridge 1991, 99-113.
  • Otto Ulbricht, Mikrogeschichte -- Versuch einer Vorstellung, in: Geschichte in Wissenschaft und Unterricht 45 (1994), 347-367.












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